8 oct. 2007

Descentralizarea va conduce la cresterea coruptiei si nepotismului in dauna calitatii invatamantului

Marginalizat in comunism, deoarece era considerat domeniu neproductiv, invatamantul este, de 17 ani, cobaiul ideilor preluate din strainatate. Mentinerea, inca, pe linia de plutire a sistemului de invatamant se datoreaza, in primul rand, mult-hulitilor dascali, dar si acelor parinti si elevi care mai au respect fata de carte. Numeroasele experimente, numite oficial reforme, au sapat la temelia invatamantului pentru demolarea lui. Gafele in administrarea sistemului de invatamant au curs una dupa alta. Prima a fost renuntarea la disciplina din scoli si diminuarea respectului, reciproc, intre elevi si dascali. „Tragerea de sireturi“ intre elevi si dascali a anulat prestigiul cadrelor didactice, ajungandu-se la relatii intime intre elevi si cei de la catedra. Renuntarea la o vestimentatie adecvata a transformat scoala intr-un loc de prezentare a modei. A doua gafa a fost titularizarea din 1990, pe baza de dosare, cand zeci de mii de posturi, la scoli de renume, au fost ocupate, fara concurs, de cei cu Pile-Cunostinte-Relatii, care acum sunt considerati dascali cu rezultate exceptionale. Urmarile negative ale acestei aberatii se simt si acum, deoarece, in toti acesti ani, serii de absolventi nu au concurat decat pentru posturi la unitati putin cunoscute. Penuria de dascali din mediul rural este consecinta acestei gafe. O alta greseala cu consecinte catastrofale asupra invatamantului a fost infiintarea unitatilor particulare, adevarate fabrici de diplome, ce a dus la scaderea calitatii actului educational. Desi aici isi gasesc refugiul toti cei care nu au chef de a invata serios si continuu, desi realitatea arata o slaba calitate a actului educational, acestor unitati li se face publicitate, probabil pe bani adunati din taxele elevilor. Acum ni se prezinta, ca pe o idee geniala, asa-zisa descentralizare, care, se afirma, va revolutiona invatamantul. O prima incercare in aceasta directie, cu consecinte negative, a mai fost facuta in urma cu cativa ani, cand, din initiativa „unor destepti“, au fost organizate concursuri la nivel de unitati scolare, zise reprezentative, care au dus la „titularizari“ pe baza de relatii, in dauna unor dascali care, cu incredere, dar si cu naivitate, au participat la astfel de simulacre cu castigatori dinainte cunoscuti. Coruptia a fost atat de evidenta, incat masura a fost anulata. Descentralizarea este o forma mascata de a fugi de raspundere a factorilor de decizie si reflecta dezinteresul acestora fata de educatie, dupa principiul „dupa noi potopul“. Crede cineva ca, la nivel de unitate, se poate face mai mult, ca aici sunt oameni cu alta mentalitate, care pun interesele comunitatii mai presus de interesele personale? Incompetenta si superficialitatea in analiza consecintelor acestei initiative este foarte mare. Posibilitatea directorilor de a face angajari, ca in orice firma, „drept“ sustinut de niste flacai si fetiscane din diverse ONG-uri si fundatii, care, probabil, nu au dat niciodata un concurs, ci s-au bazat numai pe relatii, va duce la cresterea coruptiei, a nepotismului, in dauna calitatii invatamantului. Ar fi bine ca „tovarasii“ respectivi sa se uite la dezastrul din mult-laudatul invatamant particular. Cum se poate afirma ca un concurs la nivel de unitate scolara, la care participa cativa dascali, poate face o selectie mai corecta decat un concurs national? Amintesc sustinatorilor acestei masuri ca din analiza matematica se stie ca un maxim global este totdeauna mai mare sau egal cu orice maxim local, dar un minim local poate fi mai mare sau egal cu un maxim local. Acest adevar matematic fundamental poate fi tradus, referitor la astfel de concursuri, prin aceea ca selectia la nivel local nu va fi eficienta si obiectiva, deoarece un dascal care nu a reusit la un concurs organizat intr-o unitate poate fi mai pregatit si talentat decat altul care a reusit la un concurs organizat de alta unitate, chiar daca aceste concursuri sunt corecte. Comunismul nu a schimbat modul de titularizare si niciodata nu s-a pus problema desfiintarii ei, iar in „democratie“ nu putem permite desfiintarea acestui mod de selectie si inlocuirea lui cu o „susanea“? Descentralizarea va atrage instabilitatea corpului profesoral in fiecare unitate, in dauna pregatirii elevilor. Lingusitorii, cei fara pareri, cei care zic numai DA la orice decizie a sefului, cei care vor fi binevoitori cu elevii pentru a nu crea probleme, vor fi preferati, iar celorlalti li se vor gasi „bube in cap“ pentru a fi inlaturati. Obiectivitatea dascalilor se va diminua deoarece traficul de influenta de la directori, primari, consilieri pana la secretari se va amplifica. Mai mult, specializarea ingusta a elevilor pentru nevoile locale va reduce cunostintele generale, micsorand sansele de adaptare ale elevilor intr-o lume globalizata. De ce in invatamant centralizarea ar fi mai buna, atata timp cat fenomenul globalizarii accelereaza concentrarea de capital, cat firmele transnationale „inghit“ firmele mici? Aceasta masura avand sustinere economica diferita de la o comunitate locala la alta va genera o intrecere neloiala, ce nu are nimic comun cu morala. Noua initiativa „democratica“ numita descentralizare, care va transforma scolile in SRL-uri, este bomboana pe coliva invatamantului romanesc.

Costache FLOREA
Sursa:http://www.tribunainvatamantului.ro/d_art.php?id=409&cat=46

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare