22 sept. 2017

Declaratie de presa

Declarația de presă de astăzi are rolul de a vă informa asupra deciziilor luate, în ultimele zile, de Guvern și de Ministerul Educației Naționale privind creșterea calității învățământului și a performanțelor școlare. Ministerul Educației Naționale urmărește asigurarea unui învățământ performant, în interesul elevilor și în sprijinul profesorilor. Țin să mulțumesc în mod special învățătorilor și profesorilor care, în ultima vreme, și-au exprimat susținerea față de inițiativele noastre.
În ultima perioadă, mai multe acțiuni sau proiecte ale Ministerului Educației Naționale au stârnit reacții și controverse publice. Se află în sarcina mea de ministru atât asumarea deciziilor politice și executive în domeniul educației, cât și oferirea de argumente privind deciziile și acțiunile noastre. Din nefericire, comercializarea de manuale și de alte materiale didactice a devenit o afacere profitabilă pentru unii, dar nu și pentru copii și părinți. S-a ajuns la o supraîncărcare de cărți, cărțulii și caiețele, care nu au nicio justificare pedagogică, ci doar aceea a profitului gras. Presa a scris de-a lungul timpului despre o mafie a manualelor și, din păcate, această sintagmă se apropie de adevăr. Edituri și persoane au beneficiat și beneficiază în continuare de poziția de putere pe care o ocupă în sistemul de educație, pentru a acumula profituri. Este imoral și este, cred eu, ilegal.
Aud repetându-se acuzația că aș dori instituirea unui monopol în ceea ce privește publicarea de manuale. Ca și cum, în prezent, am avea o competiție liberă sau șanse egale între agenții economici care activează în acest domeniu de activitate... Nu avem competiție, avem oligopol, complicitate, rețea de pile și influențe. Ca să distrugi răul trebuie să îl tai de la rădăcină. Această mafie nu poate fi destructurată decât prin soluția propusă de asumare a publicării manualelor. Nu este soluția ideală, dar este o soluție corectă.
Deși, în România, există de mulți ani manuale alternative, totuși nivelul calității educației a scăzut dramatic iar testele de performanță la care participă elevii noștri arată acest lucru. Prin urmare, putem să ne punem un semn de întrebare: de ce avem rezultate slabe la învățătură și care este relația dintre calitatea acestor manuale și performanța măsurabilă a copiilor?
Am văzut numeroase reacții în spațiul public cu privire la această temă, unele critice, altele pozitive. Am un respect deosebit pentru oamenii de litere, oamenii de cultură, chiar dacă unii dintre aceștia și-au exprimat dezacordul față de propunerile ministerului. Îi consider bine intenționați. Din păcate, nu cunosc la fel de bine ca mine putregaiul care se ascunde în această afacere publică. Sunt sigur că, dacă oricare dintre domniile lor s-ar afla în funcția de ministru al Educației Naționale, și-ar schimba radical punctul de vedere.
1. Auxiliarele didactice 
Guvernul a adoptat, ieri, o hotărâre prin care Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) primește atribuții în domeniul avizării și evaluării auxiliarelor didactice.
Potrivit ordinului de ministru semnat la începutul lunii august, așa-zisele auxiliare didactice existente nu mai sunt valabile.
S-a spus că am interzis „Gazeta matematică”. Nu eu am interzis-o. Din păcate, „Gazeta Matematică”, revistă de prestigiu, s-a pierdut în mulțimea de materiale auxiliare care le-a fost băgată pe gât elevilor în locul „Gazetei Matematice”.
Așteptăm astăzi publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern de modificare a HG 1401/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și Examinare, iar prin ordin al ministrului Educației Naționale vor fi aprobate atât Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, cât și Metodologia-cadru privind asigurarea omologării utilizării mijloacelor de învățămânr în învățământul preuniversitar.
Vechea metodologie fusese aprobată printr-un ordin al ministrului din 2002 și era în concordanță cu vechea lege a educației. Ea se referea doar la utilizarea mijloacelor de învățământ, nu și a auxiliarelor. Nu exista deci, până acum, o metodologie privind auxiliarele didactice conform Legii Educației Naționale din 2011.
Din data publicării în Monitorul Oficial a ordinului privind metodologia, pentru o perioadă de 10 zile se vor depune la CNEE, în format electronic, propunerile de auxiliare didactice. După această perioadă de depunere, în termen de 30-60 de zile, comisiile de aprobare și avizare a auxiliarelor didactice vor stabili ce auxiliare didactice îndeplinesc criteriile de conformitate prevăzute de metodologie, conform unei proceduri ce va fi publicată pe site-ul CNEE, ca urmare a publicării metodologiei în Monitorul Oficial. Lista auxiliarelor didactice aprobate prin ordin al ministrului Educației Naționale sau avizate prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu va fi publicată pe site-ul CNEE și, din acel moment, vor putea fi utilizate în unitățile de învățământ conform prevederilor ROFUIP.
Sunt invitate toate cadrele didactice sau editurile să depună proiecte de auxiliare la CNEE sau la minister.
2. Manualele școlare
În prima zi de școală, 11 septembrie 2017, toți elevii au avut manuale pe bănci, cu excepția unor manuale pentru clasa a V-a. Termenul inițial de finalizare a programelor școlare pentru clasa a V-a a fost noiembrie 2016, dar conducerea de atunci a ministerului a prelungit acest termen. Imediat după adoptarea acestor programe, în luna martie 2017, a fost lansată licitația pentru manualele școlare de clasa a V-aDin 26 loturi de manuale licitate, în ziua începerii anului școlar 7 erau distribuite în școli. Alte 5 loturi, mai precis Istorie, Informatică și TIC, Educație tehnologică și aplicații practice, Limba modernă 1- Limba engleză, studiu intensiv și Limba modernă 2 - Limba engleză vor fi livrate până la data de 11 octombrie.
Pentru loturile Limba și literatura română, Limba modernă 1- Limba Engleză, Limba modernă 2- Limba franceză, Limba modernă 1/Limba modernă 2/ Limba modernă 1- studiu intensiv Limba germană, Matematică, Biologie, Educație socială, Geografie, Religie- Cultul ortodox, Educație plastică, Educație muzicală și Consiliere și dezvoltare personală, în cazul în care nu se vor mai depune contestații, acordurile-cadru se pot încheia pe 2 octombrie 2017. Ulterior acestei date se vor încheia contractele cu operatorii economici și manualele școlare vor fi livrate în unitățile de învățământ.
Toate aceste întârzieri sunt cauzate de faptul că legea achizițiilor publice nu prevede un termen-limită pentru finalizarea contestațiilor sau reluarea licitațiilor.
Pentru ca elevii și profesorii să nu fie afectați, conducerea MEN a decis să fie realizate și distribuite în școli compendii introductive pentru primele săptămâni de școală la clasa a V-a, iar efectele au fost benefice, în avantajul elevilor și al profesorilor, deopotrivă.
3. Manualele de Educație Fizică
În momentul în care am preluat mandatul de ministru al Educației Naționale, licitația pentru manualul de Educație Fizică era deja lansată și nu putea fi oprită decât cu încălcarea art. 212 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice. Prin urmare, decizia de a introduce manuale școlare la disciplina Educație Fizică rezultă din obligația prevăzută la art. 69 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, care nu prevede excepții pentru nicio disciplină referitor la introducerea manualelor școlare. Sigur, putem discuta despre calitatea acestor manuale și tocmai din acest motiv ne dorim ca pe viitor să nu mai întâmpinăm astfel de probleme.
Acesta este motivul pentru care lansăm în dezbatere publică, săptămâna viitoare, Legea manualului școlar. Ne dorim competiție între autorii de manuale, pentru că am văzut timp de 20 de ani competiție între edituri și vedem care este calitatea învățământului din România acum. În primul rând, elevii sunt cei care au pierdut, iar baronii manualelor s-au îmbogățit. Toate măsurile pe care le-am luat sunt pentru binele elevului.
4. Proiectul privind formarea cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial: „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED)
În urma aprobării de către Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman a fișei de proiect depuse de Ministerul Educației Naționale, proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED) este în faza de prelansare. În cadrul acestuia vor fi formați, în următorii 4 ani, 55.000 de profesori din învățământul primar și gimnazial (15.000 - primar și 40.000 - gimnazial) pentru a preda în conformitate cu noile planuri-cadru și programe școlare aferente celor două cicluri de învățământ.

11 comentarii:

  1. Enunțurile din această declarație de presă sunt plauzibile. Mă întreb dacă Ministerul Educației a concluzionat, după cercetări în teritoriu, că în unitățile de învățământ din țară s-au folosit auxiliare cu încălcarea legislației nu a dispus măsurile legale de declarare a incompatibilității calității de cadru didactic a directorilor și profesorilor „agenți de vânzări” ai diferitelor edituri. Auxiliare care nu au fost aprobate de MEN. Deci, s-au comercializat, în unitatea de învățământ cu acordul formal al directorilor, auxiliare nelegale.
    În opinia mea, directorii de unități de învățământ și profesorii „agenți de vânzări” ai diferitelor edituri, au încălcat două prevederi legale ale Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și anume : 1.- prevederile art. 234, alin. (5), lit. a)și art.69, alin. (3). În concluzie, în opinia mea, o parte dintre directorii de unități de învățământ împreună cu o parte dintre personalul didactic din învățământ, „agenții de vânzări”, sunt incompatibili cu calitatea de personal didactic, de conducere sau îndrumare și control.

    RăspundețiȘtergere
  2. În legătură cu manualul de educație fizică și sport, pentru aria curriculară „Educație fizică, sport și sănătate”, era necesar din toate timpurile. Dacă ministrul POP a pus în aplicare o prevedere legală este un lucru mai rar la ministrii contemporani. Argumentele făcute publice în sensul că un Guvern tehnocrat a luat o asemenea decizie este o afirmație gratuită, pentru a fi elegant. Orice disciplină de învățământ are o secvență teoretică. Matematica are teorie și exerciții ca aplicații, practice scrise. Limba română, „matematica limbii”, are o secvență teoretică și exerciții ca aplicații, practice scrise. Eduația fizică și sportul nu face excepție de la aceste principii pedagogice. Este foarte adevărat că a fost ignorat acest aspect de politicienii ȚĂRII, care stau prost la capitolul matematică, procentul din PIB alocat educației, și mai ales la limba romănă, vorbită și chiar scrisă. Argumentele mele au în vedere o experință de 41 de ani de învățământ în „BREASLĂ”. În concluzia, pe care a enunțat-o ministrul POP, într-o conferință de presă, puțin îndoit de afirmație, și anume că există în EUROPA, în unele țări, asemenea manuale pentru disciplina educație fizică și sport, afirmația este pertinentă pentru că un asemenea manual al profesorului și al elevului, l-am găsit în biblioteca Academiei Naționale de Educație Fizică și Sport, din București, în anul 1994, pe când lucram la lucrarea de gradul didactic I.
    Ce pot să-i sugerez ministrului POP să completeze această inițiativă, chiar dacă se ferește să și-o asume ca ministru, cu completarea programelor de educație fizică și sport cu evaluarea elevilor și la secvența teoretică, pentru a demonstra că elevii și-au însușit terminologia specifică.
    Sugestia are în vedere și prevederile de la celelalte discipline din cadrul „dexterităților”, MUZICĂ și DESEN. Programele prevăd în evaluarea elevilor o notă la teorie și o notă la solfegiu sau planșa de desen. Argumentul este la fel de logic și pentru educație fizică și sport, pentru că astfel s-ar diminua substanțial numărul elevilor cu scutiri medicale pentru elevii amotrici și ai căror părinți „GRIJULII”, pentru a nu le strica „SPORTUL” media de absolvire, fie la gimnaziu, fie la liceu.
    Argementul și susținerea mea pot fi probate astfel : solicitați unui elev de gimnaziu sau liceu să execute un complex de exerciții libere pentru cap, brațe, trunchi și picioare și apoi rugați-l să decrie complexul de exerciții efectuat. Veți constata, 100%, faptul că elevii nu cunosc terminologia specifică disciplinei așa cum și-au însușit-o la celelalte discipline, la care susțin probele pentru evaluarea națională sau bacalaureatul.
    Sper să fi fost suficient de explicit și argumentat în reparația unei dereglementări.
    Afirmațiilor unor politicieni asupra „controversei” apariției manualului pentru disciplina educație fizică și sport, clasa a V-a, este în concordanță cu aprecierile „ATOTȘTIUTORULUI”, decedat la data de 25 decembrie 1989.
    M-au surprins negativ, afirmațiile unor personalități, recunoscute, ale culturii românești, pe plan național și internațional.
    Probabil ar avea asemenea apreciaeri și în cazul unui manual electronic. Nu vom mai ști să „scrim”. Vom scrie altfel, mai repede și vom comunica mai rapid. Vom scrie cu tastele și vom comunica prin intermediul internetului. Iată argumentele pentru susținerea unui manual pentru disciplina educație fizcă și sport. Chiar unul pentru profesor care să conțină strategii didactice, metode, mijloace, variante de proiectare, în funcție de baza materială, de specificul unității de învățământ - învățământ special, surdo-muți, ambliopi etc.
    În concluzie manualul pentru discipina educație fizică și sport este util profesorului și elevului și dacă ar fi în format electronic ar fi și igienic.
    Nimeni, în calitate de oficial sau de părinte, din cadrul ministerului educației și ministerului sănătății nu au considerat că manualul transmisibil reprezintă și modalitatea „oficială” de a se transmite boli transmisibile, precum TBC sau alte boli infecto-contagioase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact!Iar in scoli,vom rula manualul electronic la....clanta usii!Ca nu sunt calculatoare..Ati fost si.n alte scoli decat in Bucuresti,in centru????

      Ștergere
  3. În momentul în care ați pus un punct, acolo unde interesele personale doreau două, nu cred că v-au surprins atacurile sub diferite forme. 'Geniile''exprimării verbale și scrise, sunt invitate să demonstreze că sunt...și nu prin vânarea fiecărui sunet exprimat de domnia voastră ci prin eleborarea unor materiale care să se plieze exact pe nevoile fiecărui copil Poate că nu suntem foarte mulți cei ce susțin inițiativa dumneavoastră de a schimba faptic ceva, în acest sistem, însă, să nu vă descurajați. Fiecare bătălie purtată de domnia voastră, e un câștig pentru viitorul copiilor noștri.

    RăspundețiȘtergere
  4. Repetați afirmația că TOȚI elevii ar fi avut pe 11 septembrie manuale.
    Este fals!
    (1) Mulți elevi NU au avut manuale la toate, sau multe discipline.
    - elevii școlilor profesionale! Nu există manuale pentru ei!
    - elevii liceelor tehnice, pentru multe dintre modulele tehnice!
    - elevii școlilor speciale!
    - elevii care învață în multe dintre limbile minorităților!
    (2) Mulți alți elevi n-au ajuns să aibă manuale (pentru că au crescut efectivele și școlile n-au avut destule exemplare pentru toți)
    (3) Mulți elevi au primit „maculatură", cărți fie foarte degradate, fie din ediții care nu mai au nici o legătură cu programa în vigoare. Părinții acestora, de două săptămâni caută prin librării, la tarabe, la Gaudeamus, plimbă rudele „de la oraș", căutând fie un manual utilizabil (pe care dau 20-30 lei, deși ar fi trebuit să fie gratuit), fie un „auxiliar" adus la zi cu materia!

    RăspundețiȘtergere
  5. "În prima zi de școală, 11 septembrie 2017, toți elevii au avut manuale pe bănci" !!! Manuale depasite total , deci neutilizabile!

    RăspundețiȘtergere
  6. Important este ce se va face de acum incolo, daca mergem asa pe suspiciuni, pe speculatii....nu cunosc vreun director care sa fi incurajat achizitionare de auxiliare, dimpotriva in institutia noastra de exemplu, daca nu utilizam manualul din dotarea scolii sau daca voiam sa suolimentez manualul trebuia sa fac nota de relatie, sa informez parintii daca sunt de acord si apoi se facea achizitia tot de catre un parinte, nu de catre mine ( cadrul didactic). Va dau un exemplu, in dotarea scolii pentru clasa a IX-a avem manualul ENGLISH MY LOVE, acest manual nu satisface pregatirea pe competente, nu are varietate privind diversle contexte de utilizarea a limbii, vocabularul este axat mai mult pe cultura anglo-saxona etc. Prin urmare, in acesta situatie am ales un alt manual sau am suplimentat cu un caiet de activitate, dar doar urmand procedura mentionata mai sus.
    Da, sunt de acord sa se faca o selectie a manualeleor si sa fie date de minister, dar sa fie manuale updatate si in conformitate cu nevoile actuale de formare. Mai mult, vreau sa am libertatea de a alege manualul potrivi pentru elevii mei. De exemplu pentru clasa a XII-a sunt pe lista de limba engleza L1 Object Proficiency - pai asta merge in scolile de bilingv sau unde fac intensiv Engleza....eu a trebuit sa iau ADVANCED pentru clasa a XI-a in conditiile in care nivelul lor era elementary pai daca tot mergem in interesul elevului sa o facem pana la capat, va dati seama cat de greu ii este un elev de nivel A2 sa digere un material de C1??? Sugerez sa se faca o lista orientative de cursuri atat pentru gimnaziu, cat si pentru liceu, iar profesorul sa aleaga in functie de nevoile de invatare ale elevilor. Asa cum am mai spus nu poti lucra cu materiale de C1 pentru A2 doar pentru ca asa a fixat Ministru. Realitatea din clasa este cu totul alta.

    RăspundețiȘtergere
  7. Repetați afirmația că TOȚI elevii ar fi avut pe 11 septembrie manuale.
    Este fals!
    (1) Mulți elevi NU au avut manuale la toate, sau multe discipline.
    - elevii școlilor profesionale! Nu există manuale pentru ei!
    - elevii liceelor tehnice, pentru multe dintre modulele tehnice!
    - elevii școlilor speciale!
    - elevii care învață în multe dintre limbile minorităților!
    (2) Mulți alți elevi n-au ajuns să aibă manuale (pentru că au crescut efectivele și școlile n-au avut destule exemplare pentru toți)
    (3) Mulți elevi au primit „maculatură", cărți fie foarte degradate, fie din ediții care nu mai au nici o legătură cu programa în vigoare.

    Părinții acestora, de două săptămâni încoace, caută prin librării, la tarabe, la Gaudeamus, plimbă rudele „de la oraș", căutând fie un manual utilizabil (pe care dau 20-30 lei, deși ar fi trebuit să fie gratuit), fie un „auxiliar" adus la zi cu materia!

    RăspundețiȘtergere
  8. Ce ar trebui sa facă clasele pregătitoare la care nu exista manuale?

    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  9. L-am rugat pe d-nul ministru sa verifice planurile cadru la primar (liceele de arta si scolile cu profil sportiv). Nu a contat parerea mea si a colegilor mei. La scolile cu profil ajung elevi de cls. I sa aiba 4 zile pe saptamana cu 5 ore. La gimnaziu ajung la un nr. f.mare de ore! De unde a aparut ideea ca-l sustinem? Numai un anonim il poate sustine!

    RăspundețiȘtergere